Feedback kunnen geven en ontvangen is een deel van eerlijke, open communicatie. Het is een van de meest waardevolle mogelijkheden tussen leidinggevende en medewerkers, tussen medewerkers onderling en van medewerker naar leidinggevende. Mensen zijn hun niet altijd bewust van hun gedrag en het effect dat hun gedrag heeft op de anderen. We kunnen dus stellen dat feedback (teruggeven) een uitwisseling is van hoe iemand het gedrag van een ander ervaart. Feedback geven is ook jezelf blootgeven, je laat de ander weten wat je bezig houdt. Door feedback te vragen kom je er achter hoe de ander jouw gedrag waarneemt, hoe het ervaart en hoe er mee omgaat. U komt ook aan de weet of u met uw gedrag het beoogde doel haalt. Effectieve feedback  zorgt ervoor dat de afstand tussen de mensen verkleint  en het vertrouwen groter wordt. Er zijn echter heel wat factoren die ervoor zorgen dat we geen feedback vragen of aanvaarden. Ik noem er enkele: Je bent bang om te horen hoe de anderen over jou denken. Je bent niet zeker of je de ander kunt vertrouwen, heeft hij of zij een verborgen agenda? Je ervaart feedback als een bedreiging. Te verbeteren feedback is soms moeilijk te accepteren. Ook feedback geven blijkt een moeilijke taak: Je bent bang dat de relatie met diegene aan wie je feedback geeft verstoord wordt. Waarom zou je een ander helpen? Hoe zal de ontvanger van de feedback reageren? Tijdens deze budgetvriendelijke training leer je niet alleen de kunst om feedback te geven, maar ook hoe je feedback ontvangt. Zoals gewoonlijk beperken we ons niet alleen tot de regeltjes en spenderen we de meeste tijd aan oefenen. Je krijgt inzicht in het geven en ontvangen van feedback. Home index 6 feedback logo Terug naar HOME