Hebt u zich ook al wel eens afgevraagd waarom de ene persoon precies niet begrijpt wat u zegt en een ander wel onmiddellijk mee is? Bij die ene moet u alles met handen en voeten uitleggen, terwijl bij een ander moet u het zelfs niet uitspreken, het is precies alsof sommige personen uw gedachten kunnen lezen. Voor deze mensen is een veelzeggende blik voldoende. Waarom en hoe dit gebeurt is een van de vele vragen die we oplossen tijdens een budgetvriendelijke communicatietraining. We starten van het eenvoudige communicatiemodel en bouwen steeds verder om een beter en duidelijker inzicht in het gedrag van onszelf en onze medemens te krijgen. Binnen de communicatie kunnen we o.a. behandelen: - Hoe kijk ik naar mezelf? - Waarom is communicatie belangrijk? - Waarom alle mensen verschillend zijn    en toch kunnen samenwerken en samenleven. - Verschillende soorten boodschappen. - Verschillende manieren om te communiceren. - Waarom communicatie situatiegebonden is. - Problemen tijden de communicatie. - Selectieprocessen. - Waarom lichaamstaal belangrijk is. - Verschil in communicatie tussen mannen en vrouwen. home index 3 Terug naar HOME Wist je dat het een gekend fenomeen is om de houding en het gedrag van een gesprekspartner over te nemen. In de communicatie noemen we dit spiegelen. je moet er eens op letten als je een gesprek met iemand voert ben je geneigd om ook te gaan staan of zitten op de manier dat de ander dat doet. Dit doen we om acceptabeler over te komen. Ondanks dat spiegelen meestal onbewust verloopt, kunnen we er ook bewust gebruik van maken: Twee voorbeelden: 1. Tijdens een moeilijk gesprek kan je bewust, op een subtiele manier, de ander zijn houding, gedrag, gebaren of woorden gaan spiegelen. Meestal wordt dit herkent als tekenen van overeenkomst en zal het gesprek als meer aangenaam worden ervaren. 2. Stel dat iemand komt zijn of haar beklag maken. Ook al is de ander opgewonden, geënerveerd, toch neem je een rustige begrijpende houding aan, je spreekt niet tegen, maar toont empathie zonder de ander gelijk te geven. Op deze manier nodig je de ander uit om zijn verhaal op een rustige manier te brengen. Je nodigt uit om zich aan jou te spiegelen. Ten slotte kan men ook mis-matchen. Dit is eigenlijk het tegenovergestelde van spiegelen. Hierbij probeer je niet af te stemmen - te matchen - op de ander, maar wil je juist het tegenovergestelde bereiken. Je spiegelt hier dus niet, maar doet juist precies iets anders. Als je gesprekspartner naar voren leunt, ga jij naar achteren zitten. Als hij met open handen overtuigend iets wil vertellen, kruis jij je armen. Als hij je aankijkt, kijk jij de andere kant op. Mis-matchen kan een goede manier zijn om aan iemand, die maar door blijft praten, te laten weten dat jij het gesprek wel wilt beëindigen. Bron: Lichaamstaal, non-verbale communicatie